Fysik...

Just nu sitter jag och tokpluggar fysik. Har bara tagit en liten minipaus, vilket jag tycker att jag förtjänar, för jag har faktiskt inte bara pluggat fysik sen jag kom hem från skolan. Efter att jag enligt mitt schema hade slutat tidigare idag, så satt jag på räknestugan för att kunna få hjälp om jag behövde, så jag kom hem klockan 17:00. Gissa om jag var nå hungrig?! Jag har nämligen prov i fysiken imorgon. Det är inte det minsta kul, men det är åtminstone bättre än kemi (vilket jag för övrigt har prov i nästa vecka). Jag är inte alls taggad för imorgon.. Men det måste ju göras.

Detta är fysikboken vi använder.

Nyss när jag satt och räknade några tal i boken så upptäckte jag något lite coolt, som jag tycker att någon borde ha uppmärksammat för länge sen (det kanske också redan är det, bara det att jag inte tänkt på det tidigare). Men i alla fall... Det som slog mig var att jag räknade en massa tal utan att känna mig det minsta intresserad om vad det egentligen var jag gjorde. Men när det så kom ett tal som löd något i stil med "Para ihop denna v-t-graf med den av de nedanstående sporterna vars rörelse bäst beskrivs av grafen", och sedan var de några olika sporter som svarsalternativ. Då helt plötsligt hände något. Jag blev intresserad, och det blev genast lite roligare, bara för att jag är sjukt intresserad av sport, och det här talet hade lite att göra med mitt absolut största intresse.

Jag tror att det skulle vara en enormt bra idé att göra t.ex matteböcker för olika intressen. Så att en elev som är intresserad av datorer får en bok där det är mycket räkneuppgifter som handlar om det, och samma med de som är intresserad av idrott m.m. Då tror jag det skulle vara lättare att lära ut matte också, eller i alla fall få eleven lite mer engagerad i uppgifterna.

Nu ska jag fortsätta att läsa fysik... Adiós!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0