Bruksvallarna

Nästan från det jag vaknade idag till klockan 16.00 har jag sett på Vinterstudion. Rätt länge alltså... Idag var det 15 km fritt för herrar på programmet. Det blev extra spännande att se på tävlingen eftersom det nu inte bara var svenska åkare och åkare från mindre skidnationer med, utan även många åkare från exempelvis Norge, Ryssland och Frankrike, på grund av snöbristen som råder i princip överallt.

Själv var jag mest spänd att få se Petter Northug åka. Han har blivit lite av en favorit de senaste åren, och jag måste säga att när jag tittar på längdskidor så hejar jag alltid på Sverige, såklart, men faktiskt lika mycket på Petter. Jag älskar hans humor! Idag till exempel så hade han tryckt "Nollthug" på tävlingsdräkten istället för "Northug". Därigenom gav han en passning till Lasse Anrell på Sportbladet som kallat honom det vid VM i Olslo förra säsongen, när han trodde att mästerskapet skulle bli ett totalfiasko för norrmannen. Det blev det ju absolut inte, utan snarare en stor succé.


Petter blev 3:a idag. Bäste svensk blev Johan Olsson på andra plats, och vinnaren blev Maurice Manificat från Frankrike. Dagens skräll tycker jag var att den gamle Mathias Fredriksson åkte så bra och placerade sig till sist på en fjärde plats. Ett lite större svenskt namn som det gick lite sämre för är Marcus Hellner (9). Men det blir säkert bättre till världscuppremiären i Sjusjöen, Norge nästa helg. Nu ser jag fram emot imorgon då damerna ska åka 10 km fritt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0